Anmeldelse: Leviathan Wakes af James S. A. Corey

Leviathan Wakes er storslået, hæsblæsende space opera i stil med de ting en forfatter som Peter F. Hamilton skriver. I Leviathan Wakes har mennesket koloniseret solsystemet og er så småt på vej mod stjernerne, da et firma opdager, at vi ikke er alene i galaksen. Den opdagelse får store konsekvenser for den ellers forholdsvis stabile politiske situation i solsystemet, og snart bryder helvede løs.

Leviathan wakesTitel: Leviathan Wakes
Serie: The Expanse
Forfatter: James S. A. Corey (pseudonym for Daniel Abraham og Ty Franck)
Sider: 561

Om handlingen i Leviathan Wakes
Menneskeheden har som nævnt ovenfor koloniseret solsystemet, og der er en ivrig trafik af handelsrumskibe mellem asteroiderne i udkanten af systemet og så Jorden og Mars, der begge huser en god bid af menneskeheden på deres overflader. Jim Holden er næstkommanderende på et handelsskib, der flyver is fra Saturns ringe til de udhulede asteroider, som entrepenante folk har gjort beboelige, men undervejs på en af sine ture falder Holden og resten af besætningen over et dødt rumskib ved navn Scopuli, og snart er de i besiddelse af en hemmelighed, som andre er villige til at slå ihjel for.

På en af de omtalte asteroider søger den livstrætte og desillusionerede kriminalbetjent, Miller, efter en forsvunden kvinde. Hun er blot en af mange, men hendes forældre har penge, og har derfor hyret de halvvejs private politistyrker på asteroiden til at opspore hende. Sporet fører ham til Scopuli, hvor Miller slår pjalterne sammen med Holden og hans besætning i et forsøg på at opspore kvinden og i samme åndedrag forhindre en trussel mod hele menneskeheden i at blive en realitet.

Idealisten og kynikeren som kontrastkarakterer i en farverig fortælling
Hvor Miller er livstræt og gnaven, er Holden mere idealistisk anlagt, og samspillet mellem de to karakterer fungerer rigtig godt i Leviathan Wakes. Også kolonialiseringen af solsystemet virker troværdig med sine politiske studehandler og de forskellige parters dysfunktionelle relationer med hinanden, og beskrivelserne af de forskellige rumskibe, der zapper rundt mellem deres ports of call, er lige i øjet. Man ser for sig både de gennemrustne gamle lig, der forsøger at tjene en sidste, lille handelsskilling hjem til deres ejere, og de hypermoderne kampskibe med deres last af dødbringende nukleare sprænghoveder.

Herudover er plottet fængende, og karaktererne er mere end bare flade ord på et stykke papir, men bliver vakt til live for øjnene af læseren. Kun savner jeg, at man kommer lidt højere op i cockpittet så at sige. Med det mener jeg, at jeg meget gerne ville have haft en karakter at følge, som bevæger sig i de højere lag i samfundet, hvor beslutningerne bliver truffet. Men nu er jeg i gang med bind to, og det kan jeg se, at der bliver rettet op på her. Foreløbig er der fem velfortjente stjerner til første bind i serien. Nu håber jeg, at de to forfattere bag synonymet, James S. A. Corey, kan holde kadencen hele vejen igennem næste bind, Caliban’s War.

One thought on “Anmeldelse: Leviathan Wakes af James S. A. Corey

1. Enig i at ‘Corey’ har fortæret alt rigelige mængder ‘Night Dawn’s Trilogy’ og ‘Commonwealth Saga’. Synes også at ‘Leviathan Wakes’ er aldeles glimrende, mens Caliban’s War er lidt mere …ordinær. Mangler stadig at give mig i kast med bind 3.

Selv kunne jeg godt lide hele konflikten mellem the Belt og Jorden/Mars. Hele ‘Eros Incident’ historien er også fed, og mindede lidt om Hamiltons bloddryppende scener på Lalonde. Det irriterede mig dog lidt, at Anthony Dresden var en så flad og karikeret skurk. Og hvad sker der for det der evil corporation halløj, der altid skal være i space opera genren? Jeg troede efterhånden at Weyland-Yutani modellen var lidt tyndslidt.

Men som io9 skrev, er Leviathan Wakes noget nær det nærmeste man kommer til en Hollywood Blockbuster i bogform:

Og den slags fornøjer jeg mig gerne med!