Anmeldelse: “Soulfinders, Sky” af Joss Stirling

Sider: 329
Sprog: dansk
Originalsprog: engelsk
Udgivelsesår (dansk): 2012
Alder: Teenagere

Tænk hvis der spredt over hele verden fandtes mennesker med særlige evner …
Det er tilfældet i Soulfinders, Sky af Joss Stirling. Romanen handler om den 16-årige pige Sky Bright. I en alder af seks år bliver Sky efterladt på en rasteplads, hvilket betyder, at hun de næste fire år – stum og traumatiseret – er tvunget til at bo på forskellige børnehjem. Da hun fylder ti, ændrer hendes liv sig dog langt om længe til det bedre, idet hun bliver adopteret af kunstnerparret Sally og Simon, der med kærlighed og menneskelighed får lokket hende ud af den skal, hun har støbt om sig selv. Historien i Soulfinders, Sky begynder seks år efter adoptionen, da Sky er blevet 16 år gammel.

Sky er trods sin barske fortid blevet en rimelig almindelig teenagepige, der døjer med teenagepigers mere eller mindre obligatoriske bekymringer og problemer såsom lavt selvværd og usikkerhed. Sky synes fx hun er grim og lille, mens virkeligheden nok snarere er, at hun er diminutiv og fiks. Et fint lille, lyshåret nips, som nogen måske ville sige. Selvom Sky på mange måder således er en ganske almindelig teenager, falder hun på andre områder langt, langt uden for kategori. Hun er nemlig i stand til at se menneskers auraer og på baggrund af dem vide, hvad de føler. Denne evne har Sky dog undertrykt i et forsøg på at blive så normal som muligt. Hun kommer imidlertid snart til at opdage, at hun ikke er den eneste, der er i besiddelse af evner, som ligger ud over det sædvanlige …

En dag kommer Sally og Simon nemlig og fortæller, at de har fået et tilbud om at undervise i kunst i den lille by Wrickenridge i USA, hvilket betyder, at familien skal flytte. I forbindelse med flytningen er et af Skys største ønsker egentlig blot at passe så godt som muligt ind på sin nye skole og være normal. Men det viser sig hurtigt, at de særlige evner, som hun har gået og undertrykt, ikke er nogle, hun er ene om at have. Ja faktisk er der ligefrem et netværk af personer med den slags egenskaber. Og nogle af netværkets medlemmer bor i Wrickenridge. De har sågar også et navn for sig selv: savanter.

Langsom start, men god finish
Soulfinders, Sky er en fin og sympatisk bog, men den forhindrer desværre sig selv i for alvor at excellere. Det skyldes, at den brækker en smule over på midten. Første halvdel handler meget om livet i Wrickenridge, Skys usikkerhed og hendes møde med den lækre fyr Zed. Sidste halvdel er i modsætning hertil i højere grad en kriminalhistorie. Og det er i mine øjne klart den sidste del, der fungerer bedst. Det skyldes primært, at Skys spirende kærlighedsforhold til drengen Zed i første halvdel af bogen præsenteres uden den helt store, sproglige finføling. Sky har en tendens til at tænke over sit liv i manga- eller Star Wars relaterede termer, men for undertegnede kommer det aldrig til at virke rigtig troværdigt, hvilket betyder, at indlevelsen i karakteren glipper en gang imellem. Og da det netop er indlevelse, som er afgørende for, at kærlighedshistorier fungerer, går det ud over læseoplevelsen.

Hvor første halvdel af Soulfinders, Sky har lidt udfordringer i forhold til karaktertegningen, er anden halvdel virkelig spændende. Her opnåede jeg let – trods det at jeg næppe tilhører kernepublikummet – at blive opslugt af både handling og karakterer. Ikke mindst fordi samspillet mellem Zed og Sky fungerer bedre i anden halvdel. Alt i alt er Soulfinders, Sky dermed en udmærket roman, og jeg er temmelig sikker på, at historien med dens tematisering af ungdommens usikkerhed kombineret med overnaturlige elementer og actionfydt kriminaldrama vil gå rent ind i et romantisk anlagt teenagesind!