Anmeldelse: The Lost Fleet af Jack Campbell

The Lost Fleet 2: Fearless
The Lost Fleet 3: Courageous
The Lost Fleet 4: Valiant
The Lost Fleet 5: Relentless
The Lost Fleet 6: Victorious

Om handlingen i The Lost Fleet
The Lost Fleet er en science fiction serie skrevet af Jack Campbell, der har en fortid i militæret. Det mærker man tydeligt i bøgerne, der skriver sig direkte ind i undergenren, military sci-fi. Dvs. at fokus konstant ligger på handling og plot og knapt så meget på karakterernes psykologi, så hvis man vil læse alle seks bind i serien, er det et faktum, man skal acceptere fra begyndelsen. Og hvis man gør det, så er man in for a ride! The Lost Fleet handler om to ærkefjender, The Syndicates og The Alliance, der har ligget i krig i hundrede år. Begge parter er slidt ned til sokkerholderne, hvad angår både materiel og moral. Ved seriens begyndelse har Syndikalisterne lokket alliancen i et baghold, hvor stort set hele alliancens flåde står til at blive udslettet, men heldigvis for alliancen har just forinden gravet Kaptajn “Black Jack” Geary frem fra en flugtkapsel, hvor han har ligget i dvale i 100 år, efter at hans rumskib blev blæst til atomer i krigens første træfning. I de mellemliggende 100 år er han blevet til et legendarisk ikon for heltemod, og da skæbnen spiller flådens kommandør et grusomt puds, må han overtage kommandoen, selvom han egentlig ikke har lyst. Ved et mirakel lykkes det ham at samle flåden og organiseren en flugt fra fælden, og så går den vilde jagt gennem Syndikalistisk territorium – en jagt der kommer til at vare de næste mange bind.

Underholdende og velskrevet sci-fi uden den store dybde
Jack Campbells The Lost Fleet er velskrevet og hæsblæsende military science fiction. Handlingen går over stok og sten, og man keder sig som læser aldrig, selvom samtlige bøger er skåret over stort set samme skabelon: alliancen flygter fra det ene stjernesystem til det andet med fjenden lige i hælene. En gang imellem tørner de to parter sammen i en træfning, som alliancen altid kommer sejrrigt ud af takket være kaptajn Gearys store strategiske evner. Det kan lyde som noget, der bliver trættende, men Jack Campbell er vældigt opfindsom, hvad angår nye twists i plottet, så selvom bøgerne ligner hinanden, sidder man alligevel og er spændt på, hvad “Black Jack” finder på at gøre næste gang. Og så hjælper det også på det, at der er en lille kærlighedshistorie flettet ind i handlingen. Sjovt nok fungerer den udmærket, selvom karaktertegningen bestemt ikke brillerer ved sin dybde. Alt i alt var jeg vældig underholdt af The Lost Fleet, og da det er seriens primære formål, får den fire kompetente stjerner herfra.