Anmeldelse: The Windup Girl af Paolo Bacigalupi

The Wind Up Girl Paolo Bacigalupi anmeldelseTitel: The Windup Girl
Forfatter: Paolo Bacigalupi
Del af serie? Nej
Sider: 505
Udgivelsesår (dansk): 2009

Pedaldrevne computere
Lad det være sagt med det samme: The Windup Girl af Paolo Bacigalupi er en rent ud sagt formidabel læseoplevelse! Bacigalupi inviterer med sit dystopiske scifi-epos læseren inden for i en verden, hvor verdenshavene er steget pga. den globale opvarmning, og hvor genetisk mutation løber løbsk i et omfang, der betyder, at hele befolkninger kan risikere at blive udryddet af den næste generation af dræbersygdomme. De engang så rigelige kul- og olieressourcer er brugt op, og menneskeheden lever nu i en verden, hvor computere drives af pedalkraft a la de klassiske Singer-symaskiner, og hvor industriel produktion er afhængig af kilowatt leveret af trækdyr som fx elefanter. Men mennesket er en adaptiv art, og med vanlig opfindsomhed har vor mere eller mindre glorværdige race forstået at tilpasse sig de nye forhold. Verden er stadig bundet sammen af handel. Men hvor transporten i fordums tid foregik i jetfly, er midlerne nu super aquadynamiske sejlskibe og zeppelinere.

Mesterlig undergangsstemning i et druknet Bangkok
Historien i The Windup Girl foregår i et fremtidigt Bangkok, der ligger under havets overflade. Byen overlever dog takket være en kæmpe mur, som kongen har ladet bygge rundt om den stolte gamle stad. I Bangkoks industrikvarter knokler vores hovedperson Anderson Lake for at stable en produktion af energiopbevarende fjedre på benene. Dette er dog kun et skalkeskjul for hans virkelige mål. Anderson Lake er nemlig udsendt af AgriGen, et amerikansk genetik-selskab, der udvikler sygdomsresistente fødevarer, som kan modstå de omsiggribende epidemier. I samme åndedrag tjener de selvfølgelig styrtende med penge på at sælge planter, der ikke kan sætte frø og dermed kun kan overleve en enkelt generation. Rygterne vil vide, at Bangkok er i besiddelse af en skjult gen-bank, hvor de opbevarer DNA-modeller for tusindvis af fortidens planter. En sådan gen-bank er en ren guldgrube for et selskab for Agrigen, idet den vil give dem et utal af skabeloner at modellere deres nye generationer af planter på. Men i samme åndedrag vil det ødelægge Bangkoks eksistensgrundlag, hvis byen mister sit monopol på fortidens raske fauna. Millioner vil dø …

Fremtiden … money still makes the world go around
Storkapitalen har dog ikke ændret sig en tøddel i den tid, der er gået, siden verden var befolket af mennesker med ubegrænset adgang til fossile brændstoffer. Er der penge at tjene, betyder nogle millioner thailænderes skæbne ikke så meget, og på et bagtæppe af gabende tomme skyskrabere, rickshawfyldte gader, menneskelig degradering, lowkeybelyst noirstemning, prostitution, vold og også glimtvist menneskeligt ædelmod går den vilde jagt på fortidens genetiske rigdomme. Men selvom romanens klimaks selvfølgelig udspænder sig om gen-bankens skæbne, er udfaldet af denne kamp ikke bogens centrale budskab. Budskabet ligger snarere i et lettere misantropisk syn på menneskets natur, som dog opvejes af ovennævnte glimtvise ædelmodige handlinger.

The windup Girl
Og så har jeg slet ikke nævnt The Windup Girl endnu. For The Windup Girl er ikke blot bogens titel. Windups er også betegnelsen for de androider, som bl.a. japanerne har opfundet, og som lever et liv i trældom til de mennesker, der har skabt dem. Mere specifikt er the windup girl i Bangkok en efterladt androide, som for at undgå at blive dræbt af thailænderne ender hos en farverig alfons og senere kommer til at spille en central rolle i fortællingen om gen-bankens skæbne. Men udover sin centrale andel i fortællingen står hun også som både et produkt af og et modsvar til den menneskelige afstumpethed, der præger vores – som nævnt ovenfor – mere eller mindre glorværdige race. The Windup Girl bliver dermed ikke blot en hæsblæsende fortælling. Nej, bogen er en hæsblæsende fortælling med en dybde og et perspektiv, som kun de allerbedste forfattere kan drømme om at skabe! Hvis det ikke var for den globale opvarmning, ville jeg anbefale bogen på det varmeste. Men … nej, jeg gør det alligevel. Anbefaler den på det varmeste! Men sæt lige den der energisparepære i læselampen, inden du går igang, ikke?

2 thoughts on “Anmeldelse: The Windup Girl af Paolo Bacigalupi

1. dav :-)

jeg ville lige høre om du vidste om den er oversat til dansk ?