Anmeldelse: Theft of Swords af Michael J. Sullivan

Titel: Theft of Swords
Serie: The Riyria Revelations
Forfatter: Michael J. Sullivan
Sider: 649

Fantastisk, fabulous, fantasy!
Theft of Swords er første bog i Michael J. Sullivans trilogi, der bærer titlen The Riyria Revelations. The Riyria Revelations er klassisk high fantasy i den forstand, at fortællingen foregår i en fiktiv verden, som trues af en mørk og ond, men også lidt diffus trussel, der lurer i horisonten – et mørke der virker som om, det har potentiale til at opsluge verden. Truslen forbliver dog i trilogiens første bog ukonkret, idet Michael J. Sullivan har valgt at bygge sin historie op helt nede fra bunden, hvilket bestemt ikke gør noget, idet han med stor sikkerhed åbner sin verden for læseren i det helt rigtige tempo.

Theft of Swords er delt i to dele, der bærer titlerne The Crown Conspiracy og Avempartha. I The Crown Conspiracy møder vi mestertyven Royce Melborn og hans makker Hadrian Blackwater, der nok aspirerer til titlen som verdens sejeste kriger. Makkerparret hyres til at stjæle et sværd fra kongens slot, men opgaven viser sig at være en fælde, og pludselig er Royce og Hadrian på flugt – beskyldt for at myrde kongen. Uden at afsløre for meget, kan jeg sige, at historien efterfølgende byder på troldmænd, onde kirkefædre, forfængelige adelige, godhjertede prinsesser og aparte venskaber mellem umage mennesker. Det hele er sat i en verden, hvor tre politiske fraktioner kæmper dominansen: imperialisterne, der drømmer om at genoprette fordum tiders verdensomspændende imperium, royalisterne, der ønsker at bevare status quo, hvor de enkelte lande hver især regeres af en kongeslægt samt republikanerne, der kæmper for at indføre folkestyre.

I anden del af Theft of Swords, Avempartha, løftes sløret langsomt for et større komplot, hvis bagmænd har arbejdet i generationer på deres plan om at overtage verdensherredømmet – dog uden at den helt store, diffuse trussel bliver åbenbaret. Det gør dog bestemt ikke noget. For hvor første del af Theft of Swords var god, svinger anden del sig endnu højere op og bliver decideret fantastisk, idet plottet for alvor åbner sig, karaktererne virkelig tager form og sproget perfektioneres.

Og hvad er nu det for noget med det sprog?
Når jeg skriver, at sproget perfektioneres i anden del af Theft of Swords er det fordi, at Michael J. Sullivan begyndte sin karriere som selvudgiver. Den slags kan nemlig godt lade sig gøre for de dygtige på det engelsksprogede fantasy marked. Men selvom Michael J. Sullivan er dygtig, fornemmer man alligevel som læser på de første 50-100 sider, at han famler lidt for at finde sin stil. Fx er han for grundig i sine beskrivelser og bruger tre sætninger på at beskrive en dør, der åbnes, hvor han kunne nøjes med én. Derudover hælder han lige rigeligt på med adjektiverne. Når det så er sagt, er det langt fra noget, der gør Theft of Swords til en dårlig bog. Det betyder blot, at Avempartha er bedre end The Crown Conspiracy, fordi Michael J. Sullivan lige skal finde sig til rette i sin stil. Når først det er sket, skriver han brutalt god fantasy, hvor man virkelig bliver suget ind i historien og slet ikke kan lægge bogen fra sig igen. For mit eget vedkommende har det resulteret i mørke rander under øjnene og en stædig kriblen i fingrene efter at gribe bog nummer to i serien, Rise of Empire. For de der rander under øjnene, ikke? De er seriøst slet ikke mørke nok endnu. Men hvis blot Rise of Empire viser sig at være blot lige så god som Theft of Swords, kommer jeg med stor sandsynlighed til at ligne en skindød albino, når jeg er færdig. Og hvis den skulle vise sig at være bedre, er det ikke usandsynligt, at jeg ikke kun glemmer at sove, men også at spise. I det tilfælde snakker vi ikke blot skindød, men afpillet, skindød albino. Gad vidst, om man kan få et fantasydrop? Sikkert ikke. Men så er det godt, man i det mindste kan få et fantasyfix. For mit vedkommende hedder det fix pt. Michael J. Sullivan. Damn good fantasy!