Fantasy på Radio24syv

Jeg har været i Radio24syv sammen med forfatteren Anne-Marie Vedsø Olsen og it- og spiljournalist Natasja Broström  og tale om fantasy. Programmet varer to timer og er delt i to blokke, som I kan høre her og her.

Her er lidt baggrund
Fantasygenren har i Danmark længe været forbundet med børnelitteratur. En slags forpjusket legekammerat, der har været på tålt ophold i børneværelserne, fordi de små poder endnu ikke er blevet store nok til at læse rigtige bøger. Og dog … så sort / hvidt er det nok i virkeligheden ikke. Mange forældre har sikkert frydet sig gevaldigt ved at se deres afkom med næsen dybt begravet i en bog af Kenneth Bøgh Andersen, Dennis Jürgensen eller andre af vores hjemlige koryfæer inden for den fantastiske del af børnelitteraturen. Og anmeldere og forlag har for længst erkendt, at den slags både kan være velskrevet. Og sælge. Når det altså blot er til børn. Men når man så bliver voksen … så må man da vokse fra den slags. Eller det er i hvert fald mit indtryk, at det har været den fremherskende tankegang hos de store spillere længe. Nu er det dog som om, at tegnene i sol og måne viser, at fantasy for voksne er på vej til lige så langsomt at blive anerkendt som en genre, der kan andet og mere end at være ligegyldig pulplitteratur. Tellerup har i et stykke tid oversat udenlandske fantasyforfattere som fx Trudi Canavan og Patrick Rothfuss til dansk. Og også gamle travere som David Eddings har de haft fingrene i. Men Tellerup er trods sin (efter danske forhold) relativt store størrelse stadig en slags nicheforlag.

Derfor er der først rigtig begyndt at ske noget, efter at HBO filmatiserede George R. R. Martins successerie, A Song of Ice and Fire, og Gyldendal sidenhen er begyndt at udgive bøgerne på dansk under titlen En sang om is og ild. Siden den første bog, Kampen om tronen, udkom i 2011 har anmeldere og kulturpersoner på de større medier så småt fået øjnene op for, at fantasygenren sagtens kan være både velskrevet og lødig i sin tematik. Det kommer bl.a. til udtryk i denne artikel i Kristeligt Dagblad, som jeg har bidraget til. Derudover har der just været afholdt Fantasticon – en dansk convention for de fantastiske genrer, som efterhånden har nogle år på bagen. Denne gang varede Fantasticon tre dage og havde besøg af internationale notabiliteter som bl.a. Alastair Reynolds. Også Anne-Marie Vedsø Olsen og jeg selv deltog. Og det var i forbindelse med netop Fantasticon, at Radio24syv-værten Iben Marie Zeuthen, der har programmet Iben og Mødregruppen, havde inviteret os i studiet til en snak om, hvad det er fantasy egentlig kan. Essensen af snakken blev, at fantasy (og science fiction og fantastisk litteratur og spil og film i det hele taget), kan en frygtelig masse. Og at der er tale om lødige genrer, som en generation, der er vokset op med fantasy på børneværelset, ikke har tænkt sig at slippe, bare fordi de tilfældigvis er blevet voksne. Jeg håber derfor, at de spæde dansk tegn på tøbrud i forhold til fantasy for voksne varer ved og tager til i styrke og omfang, så vi kan få en stor og frodig skov af fantastiske udgivelser på dansk. Og stik så lige klichefaktoren i den metafor. Det tror jeg nok ikke, at I kan.

Gyldendal udgiver i øvrigt næste bind i En sang om is og ild på fredag den 8. juni. Den får titlen Kongernes Kamp. Tredje bind i serien kommer til at at hedde En storm af sværd og udkommer november 2012.

Jeg håber, I har lyst til at høre udsendelsen på Radio24syv. Og smid endelig en kommentar med jeres tanker og input.

2 thoughts on “Fantasy på Radio24syv

  1. En virkelig god radio udsendelse, med en masser gode punkter i kom i gennem.
    Men jeg syntes i manglede lidt bredte på for eksempel sub genger, og en diskuterer nogle flere forfatter, og så syntes jeg ikke, at i fik slådet nok igennem, at det nok mest er danmark (måske norden), der er lidt bagefter med at komme med fantasy til voksne.

    Ps. Meget gerne mere af den slags tak det var herligt at lytte til:D

    • Mange tak for rosen!

      Ja, du har ret i, at vi ikke fik berørt så mange konkrete subgenrer og forfattere, som vi måske kunne. For mit eget vedkommende var det vigtigt at få sat fantasygenren ind i en lang historisk fortælletradition, hvor det fantastiske har en fremtrædende rolle for at vise, at fantasygenren ikke bare et sådan et nyt underlødigt pulpfænomen, men mere “bare” er den form, som det fantastiske (som har været der, så længe mennesker har fortalt historier) har på lige præcis dette tidspunkt i litteraturhistorien. Men det betød selvfølgelig også, at der var mindre tid til at snakke nutidige forfattere. Det kunne dog være superfedt at få lov til virkelig at nørde igennem med nutidige forfattere på et tidspunkt, så man kommer omkring en masse forskellige gode navne og får givet nogle fede læseanbefalinger. Vi må have det tilgode lidt endnu :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>