Game of Thrones, afsnit 7 “You Win or You Die”

Little Finger (bordelejer og pengetroldmand) forklarer sine prostituerede, Ros (spillet af Esmé Bianco) og Armeca (spillet af Sahara Knite), hvordan de bedst faker den over for kunderne. Se flere fotogalleri i bunden af denne post.

I afsnit 7 af Games of Thrones brillerer særligt Aiden Gillen aka “Little Finger”
Jeg fortsætter lystigt med at skrive om Game of Thrones. Denne gang om afsnit 7 der bærer den kontante titel “Win or Die”. Titlen er et citat fra Cersei Lannister, der uden omsvøb fortæller Ned Stark, at:

In the game of thrones, you win or you die

Underforstået ligger selvfølgelig, at man kan handle nok så ærefuldt, men at det kan være fuldstændig lige meget, hvis ikke man vinder. Ære er altså ifølge Cersei Lannister højest en luksus, man kan tillade sig, når man alligevel er sikker på at vinde. Og da ære er et kodeks man lever efter fremfor en måde man kan vælge at handle i de situationer, hvor det er opportunt, udhuler den betragtning dermed fuldstændig begrebet. Det ene lille udsagn siger dermed fantastisk meget om Cerseis karakter.
Afsnit 7: “Win or Die” åbner op for de personlige historier
Det er ikke kun Cersei Lannister, som vi lærer mere om i afsnit syv af Game of Thrones. Afsnittet åbner i det hele taget op for mange af karakterernes personlige historier. Særligt indeholder “Win or Die” en monolog af Aiden Gillen (spiller rollen som Petyr “Little Finger” Baelish), som er noget nær sublim. I monologen veksler Aiden Gillen mellem at fortælle om sin kærlighed til én bestemt kvinde, samtidig med at han fuldstændig upåvirket instruerer to af de nye ludere i sit bordel om, hvordan de skal stønne og røre ved hinanden, for at det lyder mest overbevisende. Det siger vældig meget om Petyr Baelish som karakter og hans kærlighed til den ukendte kvinde, at han ikke lader sig mærke med, at der er to smukke, unge kvinder, der vrider sig på en divan blot få meter fra ham. Ellers også viser det blot, hvor vant han er til at færdes i syndens hule. Kvinden, han elsker, er i øvrigt Catelyn Stark (Ned Starks kone), hvilket den opmærksomme seer vil huske fra tidligere afsnit. Scenen bliver dermed særlig prægnant senere i afsnittet, når Petyr Baelish ser ud til at svigte denne kærlighed. Guldkommentaren fra denne scene simpelthen være følgende:

Den ene prostituerede: I do believe my lord is in love (med henvisning til den ukendte kvinde)
Peter Baelish: For many years, yes. Most of my life really. Play with her ass. And she loved me too.

Her har vi i den grad at gøre med en mand, der kan multitaske!

Jamie Lannister i et sårbart øjeblik

Det er dog ikke kun Petyr Bealish og Cersei Lannister, der får lov til at folde sig ud som karakterer i “Win or Die”. Også Jaime Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) får tilført noget dybde til sin karakter. Det sker helt først i afsnittet, hvor han taler med sin far og undervejs i samtalen viser sig fra sin mere usikre og følsomme side. I sin fars øjne er Jamie Lannister blot en ung fløs, der på trods af alle de muligheder, hans familienavn har serveret for ham på et sølvfad, endnu ikke har vist sig som en voksen mand. Nikolaj Coster-Waldaus underspillede mimik og fåmælte og afdæmpede svar fungerer fantastisk i denne sammenhæng. Virkelig godt skuespil af Nikolaj Coster-Waldau. Thumbs up til dansken.

Også Jon Snow vokser for mig som karakter, idet han på trods af sin stædige natur vælger at lytte til et råd fra sin ven, Sam, og dermed accepterer en skæbne, som han ellers ville have kæmpet imod. Det skal blive spændende at se, hvor længe han kan holde ud at følge den kurs, uden at gøre oprør.

Plottet eksploderer

Den eneste fejl jeg kan finde ved afsnittet ligger i dramaturgien og er som sådan ikke en decideret fejl. Og så alligevel … for der sker en rivende udvikling i næsten samtlige af de allervigtigste plottråde, som efter min mening med fordel kunne være spredt over måske to eller tre afsnit. Udviklingen af den overordnede historie tager simpelthen et tigerspring i afsnit 7. Der kan selvfølgelig sagtens være en pointe i at variere fortælletempoet fra afsnit til afsnit, og når alt kommer til alt, er det et spørgsmål om smag. Personligt havde jeg dog gerne set en lidt mere jævn fordeling af plottets store vendepunkter. Det gør dog bestemt ikke “Win or Die” til noget dårligt afsnit, som stadig scorer otte ud af ti morgenstjerner i min bog.

Billeder fra “Win or Die”

Cersei Lannister: "in the game of thrones you win or you die"

Little Fingers piger gør deres bedste for at overbevise ham om deres "dyder". I vanlig Game of Thrones stil bliver der ikke lagt fingre imellem