The Night Angel af Brent Weeks

Brent Weeks er en amerikansk fantasyforfatter født i 1977. Selvom han endnu er forholdsvis ung, har han allerede produceret to store fantasyserier: The Night Angel og The Lightbringer. Dette er en anmeldelse af The Night Angel trilogien. The Night Angel består af følgende tre fantasy bøger:

The Way of Shadows (2008)
Shadow’s Edge (2008)
Beyond the Shadows (2008)

Den klassiske forældreløse

The Night Angel tager sit udgangspunkt i det fiktive rige Cenaria, en storby med en barsk skyggeside, hvor den forældreløse dreng Azoth vokser op i en bande, hvis medlemmer kun lige akkurat skraber sig igennem allernederst på slummens fedtede rangstige. Den forældreløse som hovedperson er ikke noget nyt i fantasygenren. Vi finder også karakteren i Patrick Rothfuss’ Kingkiller serie, Brandon Sandersons Mistborn, The Black Magician af Trudi Canavan, Tales of the Otori af Liarn Hearn, Raymond E. Feists Riftwar saga og mainstream serien Harry Potter.

Selvom hovedpersonens baggrund således kan virke noget fortærsket, fungerer det ganske glimrende. Azoth er en velskrevet og nuanceret karakter, som meget tidligt i serien må se sine venner blive misbrugt og ydmyget af bandelederen, Rat. Det får ham til at forsøge at komme i lære hos byens bedste snigmorder, Durzo Blint, men Durzo er ikke umiddelbart interesseret i en elev …

Detaljeret og godt beskrevet verden

Selvom det meste af første bind, The Way of Shadows, foregår i Cenaria, fornemmer man, at Brent Weeks har opfundet en detaljeret og righoldig verden med et originalt magisystem og troværdige politiske magtstrukturer. De politiske magtstrukturer ser man i The Way of Shadows kun i detaljer i den bundkorrupte by Cenaria, hvor de til gengæld er yderst veludviklede og foranlediger masser af plottwists og interessante forviklinger. Magisystemet er som sagt ligeledes opfindsomt og tilpas komplekst til at virke interessant, uden at kompleksiteten bliver så stor, at den sænker fortælletempoet.

Brent Weeks store force

En af de store forcer i Brent Weeks fantasy bøger er netop fortælletempoet, der går raskt derudaf, samtidig med at det rent faktisk godt tør stoppe op og lade karaktererne komme til orde i ny og næ. Med andre ord er der en god balance mellem plottets fremadskriden og læserens mulighed for at identificere sig med de karakterer, der indgår i plottet – noget der efter min mening er vitalt for læseoplevelsen.

Der findes små skønhedsfejl i The Night Angel trilogien. Fx kunne jeg godt have tænkt mig, at karaktererne i endnu højere grad end det er tilfældet, tvinges til at foretage nogle svære valg, hvor ingen af mulighederne kan siges at være særlig sympatiske. Det er ikke fordi, at der ikke forekommer tragedier – faktisk dør mange af de betydningsfulde bipersoner på stribe. Men når det kommer til de absolutte hovedpersoner, fornemmer man altid, at de har en ubrydelig underliggende moralsk integritet. Den kunne jeg godt tænke mig, var lidt mere flosset i kanterne.

Alt i alt er The Night Angel dog virkelig læseværdig, og personligt vurderer jeg Brent Weeks serie til syv ud af ti stjerner.

The Night Angel kan købes billigt her.